Przejdź do treści głownej
Umów się0
Blog
O nasHistoria markiMediaKontakt
SpecjaliściJak umówić wizytę?Efekty współpracyZrób testCennik
AkademiaMoje kursy
6 styczeń 2024

Zwalczanie pułapki: Porównywania się z innymi.

Czas czytania: 3 minuty

Sylwia Prawdzik

Psycholog, Psychoterapeuta CBT, Psychodietetyk, Dietetyk

Czy kiedykolwiek złapałaś się na tym, że bezustannie porównujesz swoje życie, wygląd lub sukcesy z innymi? W dzisiejszym świecie, gdzie media społecznościowe często kreują nierealistyczne obrazy idealnego życia, łatwo wpadać w pułapkę ciągłego porównywania się i oceniania przez pryzmat innych. Ten artykuł ma na celu rzucić światło na ten wszechobecny problem i zaoferować konkretne narzędzia, które pomogą Ci odnaleźć spokój ducha i akceptację siebie.

Porównywanie się z innymi to naturalna część ludzkiej psychiki, ale kiedy staje się obsesyjne, może prowadzić do pogorszenia samopoczucia. W mojej praktyce psychoterapeutycznej i psychodietetycznej spotykam wiele osób, które zmagają się z tym problemem.

W tym artykule przedstawię serię ćwiczeń i strategii, które wykorzystuję na codzień w pracy, aby pomóc im w łagodzeniu skrajnego porównywania się z innymi. Te techniki mają na celu nie tylko zmniejszenie negatywnego wpływu porównywania na samopoczucie, ale także zbudowanie zdrowego poczucia własnej wartości i akceptacji siebie.

Przygotuj się więc na podróż, która pomoże Ci przekształcić sposób, w jaki postrzegasz siebie i swoje miejsce w świecie. To nie będzie łatwe, ale obiecuję, że będzie warto.

Przekonania, które ranią: „Dlaczego oni mogą, a ja nie?”

Bardzo częstym przekonaniem, które pojawia się u mnie w gabinecie, jest: „Dlaczego są takie osoby, które mogą jeść wszystko”, „Szczupłe osoby nie muszą się tak pilnować” itp. Takie myślenie może utrudniać odchudzanie, uwolnienie się od zaburzeń odżywiania oraz wypracowanie zdrowej relacji z jedzeniem i prowadzi do znaczącego pogorszenia samopoczucia.

Ćwiczenie 1: Analiza Rzeczywistości

Pierwszym krokiem w pracy nad porównywaniem się jest “Analiza Rzeczywistości”. Zamiast porównywać się na podstawie jednego aspektu, zachęcamy do głębszej analizy. Możesz zadać sobie pytanie: “Czy na pewno mam pełną wiedzę na temat życia osób, z którymi się porównuję, czy być może opieram swoje wnioski na niepełnej informacji?”.

Chodzi o to, aby zrozumieć, że ocena innych oparta jedynie na fragmentach ich życia jest niepełna i często myląca. Proponuję, aby pacjenci rozmawiali z bliskimi osobami o ich codziennych zwyczajach i porównali te informacje ze swoimi doświadczeniami. To często prowadzi do zrozumienia, że nasze przekonania o innych są dalekie od rzeczywistości.

Ćwiczenie 2: Ustalenie punktu zerowego

Kolejnym krokiem jest “Ustalanie punktu zerowego”. To ćwiczenie pokazuje, jak ważne jest zmienianie perspektywy, z której patrzymy na siebie i innych. Tradycyjnie skłaniamy się do porównywania naszych osiągnięć z tymi, którzy są na “szczycie” – bogaci, sławni osiągający sukcesy. Ale to ćwiczenie proponuje odwrócenie tego schematu, zadając proste pytanie: “Czy kiedykolwiek porównywałaś się z kimś mniej uprzywilejowanym?”. To pytanie otwiera drzwi do nowego sposobu myślenia, gdzie zamiast ciągle dążyć do nierealistycznych ideałów, uczymy się doceniać to, co mamy i co osiągnęliśmy.

W tym ćwiczeniu, zachęcamy do przyjrzenia się własnym osiągnięciom i umiejętnościom. Poprzez to ćwiczenie, pacjenci mogą dostrzec swoje sukcesy, talenty i pozytywne cechy charakteru, które często są pomijane w codziennym pośpiechu. To nie tylko zwiększa naszą samoocenę, ale także pomaga zrozumieć, że nasza wartość nie zależy wyłącznie od porównań z innymi.

Poprzez akceptację i docenianie własnych osiągnięć, uczymy się budować zdrowe poczucie własnej wartości. Zamiast skupiać się na tym, co nas różni od innych, uczymy się doceniać nasze unikalne cechy i osiągnięcia. To zmienia nasze podejście do życia, prowadząc do głębszej samoakceptacji i zadowolenia z własnej drogi życiowej.

Ćwiczenie 3: Łagodzenie skrajnych porównań

Kluczowym elementem tego ćwiczenia jest zachęcenie do analizy i identyfikacji osób oraz osiągnięć, z którymi się porównujemy. Następnie możemy stworzyć wizualną skalę, na której zaznaczymy swoje umiejętności i osiągnięcia w porównaniu do innych osób.

Głównym celem jest tutaj zmiana perspektywy – zamiast skupiać się wyłącznie na tych, którzy osiągnęli więcej, mamy szansę uwzględniać również osoby na podobnym lub niższym poziomie osiągnięć. To pomaga w zauważeniu, że własne sukcesy nie są tak nieznaczące, jak mogłoby się wydawać, a porównywanie się tylko z najlepszymi prowadzi do fałszywego obrazu rzeczywistości.

Ćwiczenie to ma zatem na celu rozwijanie bardziej zrównoważonego i realistycznego spojrzenia na siebie oraz swoje osiągnięcia. Jest to proces, który przyczynia się do wzrostu samooceny i ogólnego zadowolenia z własnego życia, pomagając jednocześnie przełamać wzorce negatywnego myślenia i zniekształconego postrzegania siebie.

Daj znać w komentarzu, czy te ćwiczenia były dla Ciebie ciekawe i czy zastosujesz je w praktyce.

Zobacz również

Przejdź do bloga
Kobieta z zaburzeniami odżywiania, anoreksja, bulimia, napadowe objadanie się, biorąca leki przeczyszczające, ma przed sobą talerz, trzyma leki na łyżeczce, siedzi przy stole, obok ma szklankę wody
Psychodietetyka

Niebezpieczne strategie w zaburzeniach odżywiania

Dla osób z zaburzeniami odżywiania, które odczuwają silną potrzebę kontrolowania swojej masy ciała, stosowanie środków przeczyszczających może być sposobem na zachowanie lub zwiększenie poczucia kontroli. Takie działania pozwalają na tymczasowe złagodzenie lęku i złudne poczucie “panowania nad sytuacją”.

Czytaj dalej
Owoce, warzywa, jedzenie, mózg, Układ nagrody, Zachowania żywieniowe, zaburzenia odżywiania,
Psychodietetyka

Jak odzyskać kontrolę nad apetytem?

Gdy regularnie stymulujemy układ nagrody poprzez wysoko przetworzone jedzenie, alkohol czy inne substancje uzależniające, nasz mózg adaptuje się do tych bodźców.

W wyniku tego, wrażliwość na stymulację maleje, co oznacza, że potrzebujemy coraz intensywniejszych lub częstszych bodźców, by osiągnąć ten sam poziom przyjemności.

Czytaj dalej
Psychodietetyka

Co przyczynia się do Twojego podjadania?

Dlaczego podjadamy? Podjadanie, które kiedyś pełniło rolę mechanizmu przetrwania w warunkach ograniczonej dostępności pożywienia, stało się poważnym problem zdrowotnym w obecnych czasach, przyczyniając się do zaburzeń odżywiania i otyłości. W przeszłości, gdy dostęp do żywności był niepewny, podjadanie pełniło funkcję zabezpieczenia przed głodem i pomagało przetrwać okresy niedoboru żywności. Włączenie przekąsek do codziennej rutyny pozwalało ludziom […]

Czytaj dalej
Przejdź na bloga

Wybierz specjalistę

Małgorzata Judek-Bobowska

Psychodietyk, Dietetyk kliniczny, Psycholog in spe

  • Anoreksja
  • Brak kontroli nad jedzeniem
  • Brak motywacji
  • Bulimia
  • Cukrzyca typ 2
  •   ...  

Najbliższy termin:

Pobieramy dane...

Więcej terminów

Iga Czopek

Psychodietetyk, Dietetyk

  • ADHD
  • Anoreksja
  • Brak kontroli nad jedzeniem
  • Bulimia
  • Cukrzyca typ 2
  •   ...  

Najbliższy termin:

Pobieramy dane...

Więcej terminów

Agnieszka Kłysz

Psychodietetyk, Dietetyk

  • Anoreksja
  • Brak kontroli nad jedzeniem
  • Bulimia
  • Cukrzyca typ 2
  • Dorośli
  •   ...  

Najbliższy termin:

Pobieramy dane...

Więcej terminów

Sylwia Prawdzik

Psycholog, Psychoterapeuta CBT, Psychodietetyk, Dietetyk

  • ADHD
  • Anoreksja
  • Brak kontroli nad jedzeniem
  • Brak motywacji
  • Bulimia
  •   ...  

Najbliższy termin:

Pobieramy dane...

Więcej terminów

Katarzyna Paszkowska

Psychodietetyk, Dietetyk kliniczny, Psycholog in spe

  • Anoreksja
  • Brak kontroli nad jedzeniem
  • Bulimia
  • Dzieci
  • Insulinooporność
  •   ...  

Najbliższy termin:

Pobieramy dane...

Więcej terminów

Barbara Sobolew

Psychodietetyk, Dietetyk kliniczny

  • Anoreksja
  • Bulimia
  • Cukrzyca typ 2
  • Dorośli
  • Dzieci
  •   ...  

Najbliższy termin:

Pobieramy dane...

Więcej terminów